مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 6 مهر 1401 ساعت 10:272022-09-28اقتصادي

8 مهر؛ آیین شیره پزی در مانیزان ملایر/ شیره پزی در فصل خوشه های طلایی


می رسد و باز هم بساط شیره پزی در روستاهای ملایر جان می گیرد، شهد انگور با خاک سفید مخلوط می شود و شیره می شود برای جان کسانی که یک سال منتظر برداشت انگور و شیره پزی هستند، خوشه های طلایی به رنگ آفتاب.

مهرماه پاییزی که می رسد، جنب و جوش و شادی همه جا دیده می شود.

سبدسبد انگور از باغات روانه منازل می شود و دیگ ها پشت هم  روی اجاق قرار می گیرد و آنجاست که رسم و آیین شیره پزی در روستا راه می افتد.

اینجا روستای مانیزان ملایر است، با اینکه رسم شیره پزی در تمام روستاهای ملایر برگزار می شود، اما اگر گذرتان به مانیزان بیافتد می توان این مراسم را به خوبی مشاهده و از آن لذت برد.

این روزها همه اهالی به دنبال برداشت و چیدن انگور برای پخت شیره هستند تا بتوانند محصولی برگرفته از انگور را روانه بازار کنند، محصولی که خواص زیادی دارد و خوراکی بسیار توصیه شده است.

وسایل و ابزار خاص این کار که از پاییز سال گذشته در انبار بوده اند دوباره برای پخت شیره بیرون می آیند و تمام اعضای خانواده به خصوص بانوان پای کار هستند تا بتوانند این محصول را از خوشه های انگور تولید کنند.

چیدن انگور و پخت شیره در حجم زیاد حدود دو روز زمان می برد اما بعد از اتمام کار محصولی ناب همانند عسل از خود به جای می گذارد که لذت آن برای هر آن کس که از این محصول می چشد، چندین برابر ا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

8 مهر؛ آیین شیره پزی در مانیزان ملایر/ شیره پزی در فصل خوشه های طلایی

8 مهر؛ آیین شیره پزی در مانیزان ملایر/ شیره پزی در فصل خوشه های طلایی