مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 6 مهر 1401 ساعت 10:222022-09-28اقتصادي

آخرین تاروپود زری بافی در پنجه های استاد مهدی شمسعلی


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از اصفهان، گلابتون سازی جزو آن دسته از هنرهایی است که در ایران سابقه چند هزار ساله دارد، تاریخ این هنر به دوران ساسانیان و حتی پیش از آن باز می گردد، در عصر صفوی هنر گلابتون مانند بسیاری از هنرهای دیگر از رونق بسیار برخوردار بوده است.

گلابتون، نخی است ابریشمین که با طلا و نقره روکش شده، این نخ در مرکز از ابریشم است که با نوار باریکی از جنس طلا و نقره مارپیچ وار و منظم روکش می شود.

نخ گلابتون به همراه نخ ابریشم به عنوان پود در بافت پارچه های زربفت به کار می رود، از گلابتون در یراق بافی، گلابتون دوزی و سایر دوخت های تزیینی استفاده می کنند.

مراحل اصلی گلابتون سازی به ترتیب شامل عیار کردن، آماده سازی طلا، تمیز کردن شمش استوانه ای نقره، چسباندن طلا بر روی نقره، آهنگری، حدیده کشی، کوبیدن و نوار کردن مفتول و تولید گلابتون است اما در دوران معاصر این هنر رونق چندانی ندارد.

کارگاه زری بافی در خانه تاریخی شیخ الاسلام خانه تاریخی شیخ الاسلام چند سالی است به موزه نساجی تبدیل شده و کارگاه تولید گلابتون در آن فعال است.

   خانه تاریخی شیخ الاسلام در دوره صفویه توسط یکی از علمای شیعه به نام محقق سبزواری ساخته شده که ضمن سکونت در این خانه از آن به عنوان محل تدریس علوم دینی استفاده می کرد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آخرین تاروپود زری بافی در پنجه های استاد مهدی شمسعلی

آخرین تاروپود زری بافی در پنجه های استاد مهدی شمسعلی