مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 27 شهریور 1401 ساعت 08:222022-09-18اجتماعي

نگاهی به شترداری و تاثیرآن بر زندگی و اقتصاد مردم بافق


مردم بافق یزد از گذشته بسیار دور تاکنون با شترداری مانوس بوده اند و این حیوان تاثیر زیادی بر زندگی و اقتصاد خانوارهای بافقی داشته و دارد، به همین منظور توصیف این مهم و تحلیل آنچه که هست و باید باشد برای مردم این منطقه حائز اهمیت است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس در بافق،  نام کویر و بیابان تداعی گر خشکی، بی آبی، خار، شتر، طوفان و شن است؛ بافق از مناطق گرمسیری، خشک و بیابانی استان یزد به شمار می آید و با وجود آن که زندگی مدرن همچون مناطق دیگر در این شهرستان نیز جریان دارد اما هنوز شترداری و پرورش شتر بخشی از زندگی مردم این دیار محسوب می شود.

در قدیم و الایام مردم بافق و روستاهای اطراف آن از شتر برای حمل و نقل و کارهای مازاری مثل خرد کردن نمک ،جو ، گندم و ارزن و همچنین تهیه بلغور استفاده می کردند.

مقاومت شتر در برابر گرما و تشنگی شتر با مردم کویر خو گرفته و چون مردمان این سرزمین، سرسخت و مقاوم است و پهنه کویر را به تسخیر خود در آورده و با شرایط اقلیمی گرم و سوزان و خوردن علف های شور سازگاری دارد.

این کوهان شتر است که او را در شرایط سخت و کمبود آب و علف یاری می دهد و چون ذخیرگاه مواد غذایی و نگهدارنده آب و چربی در خود است در چنین شرایطی شتر از ذخیره کوهان خود استفاده می کند و چند هفته بدون آب و عذا دوام می آورد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نگاهی به شترداری و تاثیرآن بر زندگی و اقتصاد مردم بافق

نگاهی به شترداری و تاثیرآن بر زندگی و اقتصاد مردم بافق