مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 21 شهریور 1401 ساعت 15:522022-09-12اقتصادي

دلایل نابودی دریاچه ارومیه در گذر زمان


انحراف جریان آب های ورودی به دریاچه ارومیه، به زیر کشت بردن زمین های بالا دستی، و احتمالا بزرگ کردن مفهوم خودکفایی؛ باعث شروع نابودی دریاچه ارومیه و زیست بوم منطقه می شود.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک، فاطمه حیدریفاطمه حیدری* در فرارو نوشت: دریاچه های خوارزم و ارومیه دو دریاچه بزرگ جهان که در مقبابل چشمان مردمان اطراف آن ها ذره ذره ذوب شدند.

به راستی چه اندیشه ای باعث شد این دو دریاچه رو به زوال و نابودی بروند؟ بذر بحران آب در حوزه دریای آرال در سال 1959 زمانی که اتحاد جماهیر شوروی آسیای مرکزی را به عنوان تامین کننده پنبه خود انتخاب کرد کاشته شد و 40 سال بعد دریاچه خوارزم (آرال) به شوره زرای تبدیل شد که علاوه بر از بین رفتن دریاچه زمین های اطراف دریاچه به شوره زار تبدیل شد و زندگی و سلامت سه و نیم میلیون نفر از اهالی اطراف دریاچه که در منطقه ای به وسعت 900000 هزار کیلومتر مربع و پنج جمهوری آسیای مرکزی از جمله قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان وازبکستان تحت تاثیر قرار رفت.

انقلاب ها با شعار های پرطمطراق در سرزمین ها ظهور می کنند گاهی با نظم جغرافیایی و محیطی دریک کشور هماهنگ می شوند و گاه باعث ایجاد خسارت های عجیب در مناطق مختلف یک کشور می شوند اصولا مفاهیمی همچون خودکفایی، برابری، عدالت که انقلاب ها با خود حمل می کنند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

دلایل نابودی دریاچه ارومیه در گذر زمان

دلایل نابودی دریاچه ارومیه در گذر زمان