مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 19 شهریور 1401 ساعت 17:272022-09-10اقتصادي

فرونشست زمین غده ای در حال گسترده شدن


پدیده فرونشت زمین در سال های اخیر به یکی از مخاطرات طبیعی در چهارمحال و بختیاری تبدیل شده است، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک، ایسنا نوشت: کاهش میزان بارندگی ها و برداشت های بی رویه موجب تشدید این پدیده شده، به طوری که اگر چاره ای برای جلوگیری از فرونشست زمین در دشت های بحرانی و ممنوعه بحرانی استان اندیشیده نشود، قطعا این تهدید مناطق شهری استان را درگیر خواهد کرد.

تخلیه منابع آب زیرزمینی موجب ایجاد یک نوع خشکسالی مصنوعی به نام فرونشست زمین شده که در بسیاری از مناطق کشور این مسأله مشاهده می شود، فرونشست هایی که موجب ایجاد خسارات سنگینی خواهد شد و این امر تنها ناشی از مدیریت نادرست منابع آبی باتوجه به تغییرات اقلیمی است.

در این میان دشت های چهارمحال و بختیاری نیز از این امر مستثنی نبوده و بر اساس بررسی های صورت گرفته، نشست زمین در تعدادی از آن ها از جمله دشت شهرکرد و خانمیرزا به دلیل آبرفتی بودن مشاهده شده است، این پدیده اکنون رو به گسترش است، لذا باید توجه جدی صورت گیرد تا از تبعات ناگوار آن جلوگیری شود.

لزوم نصب سیستم رفتارسنجی بر روی دشت های استان سید نعیم امامی_ رییس بخش تحقیقات حفاظت از خاک و آبخیزداری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: از دیدگاه زمین شناسی، چهارمحال و بختیاری در سه زون ساخ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فرونشست زمین غده ای در حال گسترده شدن

فرونشست زمین غده ای در حال گسترده شدن