مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 6 شهریور 1401 ساعت 08:422022-08-28فرهنگي

تهیه پرونده ثبتی برای کوچکترین بافت تاریخی کشور در یزد


عباس قدیریان، رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان خاتم، در گفت و گو با خبرنگار فارس از یزد اظهار کرد: با توجه به سیل سال 65 و تخریب تقریبا تمامی بافت قدیمی و شهری شهر هرات، از این بافت شهری تنها چند تک بنای ارزشمند و حدود 4 هکتار از بافت شهری آن دوره، از تخریب در امان ماند، که در حال حاضر و حسب وظیفه ذاتی میراث فرهنگی، این باقیمانده ارزشمند، شناسایی و تهیه پرونده ثبتی آن در دستور کار اداره شهرستان قرار گرفته است.

وی با بیان این که بعد از تهیه پرونده ثبتی بافت مذکور، پرونده به استان ارسال تا مقدمات تایید آن در استان انجام شود، افزود: منتظریم تا سپس ثبت آن در وزارتخانه تهران انجام شده و این بافت به عنوان  کوچکترین بافت تاریخی کشور ایران که کمتر از 4 هکتار است، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت برسد.

قدیریان با بیان این که این بافت تاریخی متشکل از خانه ها و مساجد تاریخی است، گفت: خانه های ساده با معماری ساده و بدون تزیینات انچنانی و همچنین الگوی معماری با پلان ساده که بر روی هر خانه بالا خانه قرار دارد که استفاده های متعددی از آن میشده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خاتم با بیان این که بافت تاریخی نامبرده قدمتی بین قاجاریه و زندیه دارد،


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تهیه پرونده ثبتی برای کوچکترین بافت تاریخی کشور در یزد

تهیه پرونده ثبتی برای کوچکترین بافت تاریخی کشور در یزد