مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 5 شهریور 1401 ساعت 16:022022-08-27اقتصادي

بیابان زایی یا بیابان زدایی؛ چالشی مبهم در خراسان جنوبی


خبرگزاری فارس_بیرجند، مریم ستوده؛ خراسان جنوبی، با قرار داشتن بر روی کمربند خشک و نیمه خشک نیمکره شمالی، دارای ذخایر آبی بسیار ضعیف و نزولات جوی کم، تبخیر سالانه بسیار شدید و میزان پوشش گیاهی اندک است؛ این شرایط سبب شده از مجموع عرصه های بیابانی استان 36 درصد را عرصه های بیابانی و 50 درصد را مراتع کم تراکم بیابانی تشکیل دهد.

این استان با 12 میلیون و 989 هزار و 284 هکتار اراضی بیابانی و مراتع کم تراکم بیابانی دومین استان بیابانی کشور است که با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی 86 درصد مساحت استان را شامل می شود.

بنابراین می توان بارندگی کم و پراکنش نامناسب، میزان تبخیر سالانه بیشتر از میزان ریزش نزولات جوی سالانه، فقر پوشش گیاهی و وجود بادهای فرساینده را از ویژگی ها نواحی بیابانی استان به شمار آورد.

در حال حاضر 35 کانون بحرانی فرسایش بادی در تمامی شهرستان ها به ویژه شهرستان های مرزی استان وجود دارد، این در حالی است که تا سال 93 تعداد این کانون ها 28 مورد بوده است.

در دهه اخیر بسیاری از مراتع خراسان جنوبی به محیط هایی با شرایط زیستی دشوار تغییر شکل داده اند که ساکنان بومی این مناطق، با آینده ناامید کننده نتوانستند به راحتی به زندگی خود ادامه دهند و به ناچار مجبور به ترک محل زندگی خود شد ه اند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بیابان زایی یا بیابان زدایی؛ چالشی مبهم در خراسان جنوبی

بیابان زایی یا بیابان زدایی؛ چالشی مبهم در خراسان جنوبی