مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 30 مرداد 1401 ساعت 15:172022-08-21سياسي

نگین فیروزه ای جهان اسلام کجاست؟/ مسجدی به رنگ آسمان


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از تبریز، یکی از شاهکارهای معماری دوره اسلامی که در دل شهر تبریز قرار گرفته و همچنان می درخشد، مسجد کبود است.

این بنا با نام های مختلف از جمله گؤی مسجد (به ترکی همان مسجد کبود)، مسجد شاه جهان، عمارت و مسجد مظفریه معروف و مشهور بوده است.

بانی مسجد ابوالمظفر جهان شاه بن قره یوسف از امرای قراقوینلو بود ولی نظارت ساخت مسجد زیر نظر همسرش جان بیگم خاتون و یا به کتیبه برجسته سر درب باشکوه و پر نقش و نگار آن، عمارت مظفریه و نیز نام نعمت الله بن محمد البواب، خطاط و احتمالا طراح نقوش که از هنرمندان برجسته خوشنویسی آذربایجان بوده، درج شده است.

  مسجد کبود دارای دو مناره باریک و بلند در منتهی الیه شرق و غرب ضلع شمالی بوده است، در پشت درب ورودی به شبستان بزرگ، یک بیت شعر فارسی به خط ثلث نوشته شده بدین مضمون: کردار بیار و گرد گفتار مگرد چون کرده شود، کار بگوید که که کرد مسجد جهانشاه یا مسجد کبود (گوی مسجید) از آثار ابوالمظفر جهانشاه بن قرا یوسف از سلسله ترکمانان قراقویونلو می باشد که در 870 هجری به همت و نظارت جان بیگم خاتون، زن جهانشاه بن قرایوسف قره قویونلو پایان یافته است.

مسجد کبود شاهکاری از معماری اسلامی است که تنوع و ظرافت کاشی کاری و انواع خطوط به کار رفته در آن و به خصوص به دلیل رنگ لاجوردی کاشی کاری


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نگین فیروزه ای جهان اسلام کجاست؟/ مسجدی به رنگ آسمان

نگین فیروزه ای جهان اسلام کجاست؟/ مسجدی به رنگ آسمان