مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 30 مرداد 1401 ساعت 08:472022-08-21سياسي

ابوعلی سینا برخاسته از فرهنگ مشترک ایرانی واسلامی


ضمن تبریک روز پزشک به همکاران عزیز برایشان طول عمر با عزت ارزو می کنم زادروز ابوعلی سینا یعنی اول شهریور ماه به عنوان روز پزشک نامگذاری شده و این فرصتی است تا علاقمندان حوزه پزشکی، فلسفه و سلامت گوشه هایی از منش، روش و زندگی علمی ابوعلی سینا را مورد بحث و بررسی و کنکاش کاربردی قرار دهند و از این رهگذر در حل مسائل روز (نظام سلامت) هر چند کوچک کمک کنند.

چکیده ای از بیوگرافی ابن سینا ابو علی سینا ملقب به شیخ الرییس، اول شهریور ماه سال 359 هجری شمسی برابر با دوم صفر 370 قمری، بیست و دوم اگوست سال 980 میلادی در روستای خرمیثن [ خ ُ م َ ث َ](خورشیدمیهن) در نزدیکی بخارا از پدر و مادر ایرانی متولد می شود وتا 22 سالگی در بخارا نزد حکومت سامانیان روزگار می گذراند.

در ده سالگی آموزش های پایه ای، از جمله فراگیری قرآن و ادبیات را به پایان رسانده و در 16 سالگی در پزشکی به جایگاه والایی می سد، در همین سال نوح بن منصور سامانی را درمان می کند و به کتابخانه ی بزرگ بخارا راه می یابد.

با فوت پدر و سقوط فرمانروایی سامانیان در بخارا، ابوعلی سینای 22 ساله بخارا را به مقصد شهر گرگانج (شهری در ازبکستان امروزی، مرکز استان خوارزم و در نزدیکی مرز ترکمنستان) مقر حکومت خوارزمشاهیان ترک کرده و به مدت یازده سال در انجا اقامت می گزیند، در نهایت در سال 391 شمسی به علت نپذ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ابوعلی سینا برخاسته از فرهنگ مشترک ایرانی واسلامی

ابوعلی سینا برخاسته از فرهنگ مشترک ایرانی واسلامی