مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 17 مرداد 1401 ساعت 10:522022-08-08سياسي

آزادی و آزادگی/ یزید، اکسیژن هوا را می مکید


حسین آموزگار آزادگی است چون روح خود را نفروخت اما پیام آور آزادی هم بود چون در نقطه مقابل او یزید ی قرار داشت که اکسیژن هوا را می مکید .

- حسین آموزگار آزادگی است چون روح خود را نفروخت اما پیام آور آزادی هم بود چون در نقطه مقابل او یزید ی قرار داشت که اکسیژن هوا را می مکید .

عصر ایران؛ مهرداد خدیر- هر چند قبام عاشورا با مفهوم آزادگی یا حُریت بیشتر نسبت دارد تا آزادی اما یکی از آموزه های قیام عاشورا که از عوامل ماندگاری و فراگیری و تأثیرگذاری آن است آزادی در کنار آزادگی است.

تردیدی نیست که آزادی به مفهوم امروز یک اصطلاح مدرن است که با انقلاب فرانسه جهانگیر شد اما از آن آزادگی که پیام اصلی عاشوراست مفهوم مدرن آزادی را هم می توان استخراج کرد.

آزادگی آن است که روح خود را نفروشی و آزاده معادل حُر در زبان عربی است چندان که حُر بن یزید ریاحی از نمادهای عاشوراست که نخست در سپاه مقابل بود و بعد به این صف پیوست و بهای آن را با جان شیرین پرداخت.

آزادگی، پاس داشتِ گوهرِ وجود است؛ همان که در تن ندادن به بیعت اجباری یا اقرار علیه خود جلوه کرد و با بذل جان به اوج رسید و در نخستین یادداشت از این سلسله نوشته ها توضیح داده شد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آزادی و آزادگی/ یزید، اکسیژن هوا را می مکید

آزادی و آزادگی/ یزید، اکسیژن هوا را می مکید