مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 16 مرداد 1401 ساعت 08:122022-08-07سياسي

نوحه هایی که سینه زنی بوشهر را جهانی کرد+فیلم


خبرگزاری فارس- بوشهر، داوود بحرینی: پاسداشت ارزش های قیام عاشورا نزد ایرانیان از قرون پیش جزیی از واجبات بوده است، در این میان بوشهری ها نیز همواره نسبت به اهل بیت و سالار شهیدان محبت و ارادت داشته اند و به شیوه های گوناگون این عشق را نشان می دهند که مثال زدنی است.

هر محله یک هیئت عاشورا یک حادثه نیست بلکه یک فرهنگ تاریخی است، با شروع محرم مردم در نقاط مختلف استان بوشهر اکثر محله ها به یک هیات عزاداری برای امام حسین(ع) تبدیل می شود.

قدیمی ترین محله بوشهر برای عزاداری چهار محل است یکی از مراسمات زیبا که باعث توقف هر رهگذری می شود، مراسم سنج و دمام زنی است.

سنج و دمام زنی سنج و دمام زنی یکی از قدیمی ترین سنت های مذهبی بوشهر است و این شیوه عزاداری باعث شده است یک شیوه خاص در عزاداری نسبت به دیگر نقاط کشور باشد؛ اما امروز این سنت به دیگر استان های مختلف کشور منتقل شده است و مورد توجه قرار گرفته است.

سنج و دمام زنی باعث می شود عزاداران به مراسم سوگواری امام حسین (ع) فراخوانده شوند و این مراسم با نواختن بوق آغاز می شود و گروه سنج و دمام، معمولا شکل گرفته از دسته های هشت نفره است و یک نفر به نام (اِشکون زن) برای مدیریت گروه در وسط می ایستد و بقیه دور او حلقه می زنند؛ و حرکت گروه دمام زنی با ریتم خاصی می باشد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نوحه هایی که سینه زنی بوشهر را جهانی کرد+فیلم

نوحه هایی که سینه زنی بوشهر را جهانی کرد+فیلم