مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 8 مرداد 1401 ساعت 11:572022-07-30فرهنگي

نقاشیخط ؛ تکاپوی بیانی نو


افسانه پرچکانی در نمایشگاه اثر انگشت نگاهی را به مهمترین عنصر ارتباطات بشر دارد یعنی حروف الفبا و زبان وخط فارسی که بسیار قابل توجه است.

- افسانه پرچکانی در نمایشگاه اثر انگشت نگاهی را به مهمترین عنصر ارتباطات بشر دارد یعنی حروف الفبا و زبان وخط فارسی که بسیار قابل توجه است.

عصر ایران ؛ شایان شعبان - جریان نقاشیخط در اواسط دهه چهل شمسی توسط برخی از مهمترین هنرمندان نوسنت گرای ایران بنیان نهاده شد که هرکدام به نوعی مدعی اند در این عرصه پیشگام بوده اند.

هرچند شاید بنا بر تاریخ برخی از آثار، محمود جوادی پور و منصوره حسینی یا حتی صادق تبریزی و سیا ارمجانی، تلاش هایی در استفاده از فرم حروف الفبا و خط فارسی بوده است که بتوانیم آن را نقاشیخط بنامیم؛ اما بیشتر عنوان نقاشیخط را به آثار محمد احصایی، فرامرز پیلارام، حسین زنده رودی، رضا مافی و بعدتر نصرالله افجه ای می توان اطلاق کرد.

نکته قابل توجه اما آن است که در این بین کمتر هنرمند زنی در تکاپوی خلق اثری با استفاده از حروف الفبا و خط فارسی در آثارش بوده است، با این حال اما چند نسل بعدتر، هنرمندانی که عمدتا هم دور از فضای هنری ایران بوده اند و کمتر تحت تاثیر آن جو قرار گرفته اند با استفاده از همین عناصر فرم و حروف خط فارسی آثاری خلق کردند که دارای هویتی مستقل، نو و جدید بود، 《هن


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نقاشیخط ؛ تکاپوی بیانی نو

نقاشیخط ؛ تکاپوی بیانی نو