مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 30 تیر 1401 ساعت 10:122022-07-21سياسي

یک کارشناس: گنبد مسجد جامع عباسی باید از نو اجرا شود


حجم و کیفیت مداخلات در گنبد مسجد جامع عباسی را می توان با کلیسای جامع کوتایسی که بیشتر با نام کلیسای جامع باگراتی در گرجستان شناخته می شود هم جنس و هم سنگ دانست که مداخلات گسترده و غیرقابل برگشت در مرمت این مجموعه باعث شد تا در سال 2017 از فهرست سایت های میراث جهانی حذف شود.

- یک کارشناس مباحث مرمت میراث معماری گفت: در نظام هندسی شکل دهنده به گنبد مسجد جامع عباسی اساس شکل گیری آن بر مبنای دایره است اما در جریان مرمت بیم آن می رود هندسه گنبد از بین رفته و از مقطع دایره به مقطع بیضی نزدیک شده که در این صورت باید به طور کامل پایین آمده و از نو اجرا شود.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، امیرحسین دهباشی با بیان اینکه داربست ها در مسجد جامع عباسی کاملاً اشتباه اجرا شده اند، اظهار کرد: من موضوع خطای بزرگ در شیوه بستن داربست ها برای مرمت گنبد مسجد جامع عباسی را دو سال قبل مطرح کردم و در این خصوص به طور مفصل با دوستان مرتبط با این پروژه صحبت کرده بودم و این طور که می پنداشتم همه در جریان اشتباه بسته شدن داربست ها بودند.

اگر به این موضوع همان موقع توجه لازم می شد با هزینه کمتر از نیم میلیون تومانی و صرف دو روز کاری می شد جلوی این صدمات بیشتر در این گنبد را گرفت.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

یک کارشناس: گنبد مسجد جامع عباسی باید از نو اجرا شود

یک کارشناس: گنبد مسجد جامع عباسی باید از نو اجرا شود