مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 18 تیر 1401 ساعت 20:422022-07-09اقتصادي

احسان و عدالت در اقتصاد اسلامی


علمای اقتصاد، علم اقتصاد را بررسی رفتار انسانی در زمینه تولید، توزیع و مصرف کالا ها و خدمات تعریف کرده اند.

باید دانست که منش اقتصادی انسانها، کلیه تلاش های فردی و گروهی آن ها را در بر میگیرد، و از این منظر است که علم اقتصاد در دو زمینه بررسی رفتار فردی (اقتصاد خرد) و بررسی رفتار جمعی و گروهی (اقتصاد کلان) تعریف می شود.

بر اساس آموزه های اسلامی، اقتصاد اسلامی، بررسی رفتار اقتصادی انسان است که از دو دیدگاه معرفت شناختی، یعنی وحی و دستور صریح پروردگار و همچنین تجربه انسانی در طول تاریخ، بررسی می شود.

برداشت مفسران دینی از آیات و روایات اسلامی، نشانگر آن است که کار و تلاش انسان ها در جامعه، نه تنها ستوده بوده بلکه ارزشی اخروی است؛ بنابراین سعی و تلاش انسان در دنیا با رویکرد تقویت تولید وتحقق عدالت ورفع فقر مطلق ونسبی وخدمت واحسان به انسان ها اطاعت خداوند و راه وصول به خشنودی او نیز تلقی می شود.

مواردی همچون ساختن زندگی مادی و پیشرفت و تقویت اقتصاد و بهبود معیشت ورفاه عمومی و رشد و شکوفایی مادی و معنوی و بهره برداری از نعمت های الهی ارزشمند وستودنی است، سه اصل1_ احیای منابع طبیعی و مادی برپایه منافع عمومی وجلوگیری از مفاسد عمومی 2_ توجه به عدالت اجتماعی و پیشبرد آن 3_ مشارکت همگانی در نهضت احسان و نیکوکاری و افزایش سطح خدمات و


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

احسان و عدالت در اقتصاد اسلامی

احسان و عدالت در اقتصاد اسلامی