موضوعات داغ: - مستمري بگيران - انتخابات مجلس - تامين اجتماعي - مسابقات كشتي - سهام عدالت متوفيان - بازنشستگان تامين اجتماعي - سرمايه گذاران - محصولات ايران خودرو - ايران خودرو - بازار خودرو - بازي شب گذشته بارسلونا - رييس واحد علوم و تحقيقات - لائوتارو مارتينس - قهرمان بوندسليگا - عبدالحميد ضيايي - نفت مسجد سليمان فولاد - مناسبات تجاري ايران و عراق - مهاجرت دانشجويان - پيام رهبر معظم انقلاب - گزارش تصويري اختصاصي - محمد صادق افراسيابي - دم ديلگون - بحران غزه

مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 8 تیر 1401 ساعت 09:222022-06-29اقتصادي

پیش بینی پایان رشد پایه پولی ناشی از تخصیص ارز ترجیحی


کارشناسان اقتصادی معتقدند با اصلاح سیاست ارز ترجیحی، می توان رشد پایه پولی نشات گرفته از این سیاست را متوقف کرد و همین مساله در نهایت به مهار تورم منجر می شود.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، نقطه شروع اختصاص ارز ترجیحی مربوط به شوک های ارزی و افزایش قیمت ارز در ابتدای سال 97 بر می گردد که دولت گذشته برای مصون نگه داشتن خانوارها از رشد نرخ ارز و صدمات قیمتی، این سیاست را اجرا کرده است.

اما به نظر بسیاری از کارشناسان این سیاست نه تنها نتوانست از خانوارها حمایت درستی انجام دهد، بلکه با ایجاد رانت و فساد نیز کشور را با مشکلات جدی مواجه کرد .

  سیاست ارز ترجیحی علاوه بر اینکه به هدف اصابت نکرد، موجب ایجاد اختلال قیمتی و نقض مکانیزم قیمت های نسبی در جامعه شده است.

سیاست 2 یا چند نرخی کردن ارز و تثبیت نرخ ارز 4200 تومانی و ادامه دار شدن آن در سال های اخیر، خود به منشأ اختلال در اقتصاد کلان بدل شد.

خرید به قیمت نیما فروش به قیمت ترجیحی اما نکته قابل توجه در این زمینه به مساله رشد پایه پولی به دلیل تخصیص ارز 4200 تومانی مربوط می شود.

بررسی ها نشان می دهد در چند سال اخیر بانک مرکزی بخشی از ارز هایی را که به نرخ 4200 تومان به واردکننده کالاهای اساسی پرداخت کرد ، از صادرکننده به قیمت نیمایی خریداری کرد و این فرایند در عمل موجب افزایش


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

پیش بینی پایان رشد پایه پولی ناشی از تخصیص ارز ترجیحی

پیش بینی پایان رشد پایه پولی ناشی از تخصیص ارز ترجیحی