مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 4 تیر 1401 ساعت 09:272022-06-25اقتصادي

ملاحظاتی در باب گرانی های اخیر


یکی از ریشه های اصلی تورم، افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی است و سیاست ارز ترجیحی نه تنها در سال های گذشته به رشد پایه پولی و نقدینگی دامن زده، - بلکه امر تغییر و اصلاح سیاست های اقتصادی را با چالش های جدی تر روبه رو کرده است.

خبرگزاری فارس؛ یادداشت- محمدهادی سبحانیان*: 1- دولت مردمی در شرایطی سکان هدایت دولت را به دست گرفت که به اذعان بسیاری از کارشناسان، اقتصاد ایران یک دهه ازدست رفته را تجربه کرده بود.

رشد اقتصادی نزدیک به صفر، تورم های بالا و مزمن، رشد اندک و بعضاً منفی سرمایه گذاری خالص، کاهش بیش از 30 درصدی درآمد سرانه حقیقی ایرانیان، کسری بودجه های فزاینده، تعمیق مشکلات و ناترازی های صندوق های بازنشستگی و بانک ها از ویژگی های بارز این دهه بود.

به علاوه ظرفیت های در اختیار دولت در بودجه 1400 ازجمله ارز ترجیحی و تنخواه گردان در نیمه ابتدای سال 1400 استفاده شده بود.

2- انباشت مشکلات یادشده نشأت گرفته از بی عملی دولت ها در انجام اصلاحات ساختاری اقتصاد و وابستگی شدید آنها به مسیر غلط طی شده بود.

این در حالی است که مقام معظم رهبری بارها بر مقاوم سازی اقتصاد از رهگذر انجام اصلاحات در نظام بودجه ریزی، اصلاح نظام بانکی، پیشگیری از تخصیص منابع رانتی و کاهش وابستگی بودجه به نفت تأکید داشته و ظرفیت بی نظیر شورای هماهنگی اقتصادی سر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ملاحظاتی در باب گرانی های اخیر

ملاحظاتی در باب گرانی های اخیر