مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 30 خرداد 1401 ساعت 07:422022-06-20سياسي

ژئوپارک ارس در راه جهانی شدن


پرونده ثبت جهانی ژئو پارک ارس در یونسکو در دست بررسی است و در صورت تایید کارشناسان شورای عالی ژئوپارک های جهان، عنوان دومین ژئوپارک ثبت شده کشورمان را پس از ژئوپارک قشم به خود اختصاص می دهد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک به نقل از ایرنا، ژئوپارک طبق تعریف یونسکو گستره ای است با مرزهای کاملاً آشکار و پهنه کافی که دربرگیرنده چند پدیده زمین شناسی کمیاب و برجسته بوده و در آن گستره جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی ارزشمند نیز یافت شود، این گستره باید از برنامه های مدیریت گسترش و بهره برداری و طرح های حفاظتی برخوردار باشد و توان بالا بردن سطح اقتصادی جامعه محلی و جلب همکاری های مردمی را دارا باشد.

ژئوپارک ها در واقع سایت های زمین شناختی منحصربه فردی هستند که در کنار جوامع محلی قرار دارند و آنها می توانند چنین میراث طبیعی و زمینی را در کنار خود حفظ کنند.

قشم درحال حاضر تنها ژئوپارک ثبت شده ایران، خاورمیانه و منطقه غرب آسیا در یونسکو است.

این منطقه در سال 1385 برای نخستین بار به شبکه جهانی ژئوپارک ها پیوست و در سال 1391 به دلیل کم کاری در اجرای برخی شاخص های جهانی از این شبکه خارج شد.

این ژئوپارک در سال 1396 بار دیگر موفق شد نظر کارشناسان شبکه جهانی ژئوپارک ها را جلب و کارت سبز یونسکو را دریافت کند، حالا ایران تصمیم گرفته ژئوپارک دیگری را ثبت کند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ژئوپارک ارس در راه جهانی شدن

ژئوپارک ارس در راه جهانی شدن