مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 13 خرداد 1401 ساعت 17:272022-06-03اقتصادي

هشدار مدیرکل دامپزشکی ایلام در خصوص بیماری نوزما در زنبورستان


در فصل زنبورداری معمولا بیماری نوزما از نظر میزان شیوع افزایش چشمگیری پیدا می کند که باعث کاهش شدید جمعیت زنبور خواهد شد.

- پورنجف مدیرکل دامپزشکی استان ایلام عصر امروز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: در فصل زنبورداری معمولاً بیماری نوزما از نظر میزان شیوع و شدت افزایش چشمگیری پیدا می کند که باعث کاهش شدید جمعیت و تولید عسل خواهد شد.

وی افزود: نشانه های این بیماری عبارتند از زنبورها توانایی پرواز ندارند و جلوی کندو راه می روند، اسهال گهگاهی با لکه های ریز و زرد رنگ روی کندو یا جلوی دریچه پرواز یا روی سر قاب ها مشاهده می شود و در گونه جدید این بیماری ( نوزما سرانه) بدون دیدن نشانه های یاد شده رخ می دهد.

مدیرکل دامپزشکی استان تصریح کرد: پوکه ها یا شان های بافته شده قدیمی یکی از مهمترین عوامل انتقال بیماری از فصل زمستان به فصل بهار هستند بنابراین هرچه تعداد پوکه های که با آج موم جایگزین می شوند بیشتر باشند از میزان بیماری در کنونی و زنبورستان کاسته خواهد شد همچنین این بیماری به شدت وابسته به عوامل استرس زا مانند حضور پرنده های زنبورخوار در منطقه، سمپاشی، نقل و انتقال طولانی مدت کندوها و .

باید اقداماتی صورت بگیرد که منجر به کاهش استرس در کلنیشها شود تا میزان زیادی از شدت بیماری کاهش یابد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

هشدار مدیرکل دامپزشکی ایلام در خصوص بیماری نوزما در زنبورستان

هشدار مدیرکل دامپزشکی ایلام در خصوص بیماری نوزما در زنبورستان