مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 9 خرداد 1401 ساعت 08:322022-05-30اجتماعي

حلقه مفقوده تربیت روستایی/ رویکرد مسئله محور در تعلیم و تربیت روستایی


مناطق روستایی محیط غنی ای برای رشد کودک در یک رویکرد مسئله محور در بر دارد، اما نظام آموزش و پرورش بعلت تمرکزگرایی شدید و یکسان سازی افراطی، -   خدیجه زارعی، دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد تهران مسئله به معنای درخواست و نیاز است، مسئله محوری و پاسخگویی به نیاز یکی از مهمترین عوامل دلایل رشد انسان است که جهت گیری رشد فردی و اجتماعی و معنوی انسان و جامعه را سامان می بخشد.

این مسئله می تواند ناظر به نیازهای فطری انسان، درونی و یا بیرونی باشد که هر کدام طیفی از مسائل الهی و مادی را در برمی گیرد، که در فرایند تربیتی اصولی مسائل الهی و طبیعی به گونه ای تنظیم می شوند که ضمن توجه به نیازهای حقیقی و اصیل انسانی وی را از مسیر رشد و تعالی باز ندارد (الگوی مدرسه داری سراج).

این رویکرد تربیتی و مسئله محوری می تواند گاهی از سنخ چالش و حل مشکل فردی و اجتماعی باشد و گاهی هم ناظر به ایجاد فرصت برای جامعه و محله و حتی خود فرد باشد.

هر دو طیف مسئله محوری در برنامه ریزی درسی مدارس روستایی نادیده انگاشته شده است.

مناطق روستایی یک رویکرد مسئله محور در بر دارد، اما نظام آموزش و پرورش بعلت تمرکزگرایی شدید و یکسان سازی افراطی، فرصت و توانایی کافی برای پرداختن به این مسائل مهم را ندارد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

حلقه مفقوده تربیت روستایی/ رویکرد مسئله محور در تعلیم و تربیت روستایی

حلقه مفقوده تربیت روستایی/ رویکرد مسئله محور در تعلیم و تربیت روستایی