مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 21 اردیبهشت 1401 ساعت 23:022022-05-11سياسي

روزگار «دکان کتاب» و کتابفروشان دوره گرد/ ایرانی ها چگونه کتابخوان شدند؟


ایرانی ها از کی کتابخوان شدند؟ از روزی که مغازه های کتابفروشی باز شد که به آنها «دکان کتاب» می گفتند و کتابفروش های دوره گرد هم راه افتادند در شهرهای بزرگ؛ - گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: تا اوایل دوره قاجار کتاب ها در ایران خطی بودند و بالطبع کمیاب و گران بودند و در اختیار اهل فضل و اهل علم و دور از دسترس مردم عادی.

تا اینکه صنعت چاپ به ایران هم رسید و ماجرا از این قرار بود: نخستین دستگاه چاپ در ایران با دستور عباس میرزا، نایب السلطنه فتحعلی شاه قاجار بعد از جنگ اول ایران و روس در تبریز توسط حاج زین العابدین تبریزی راه اندازی شد.

به نظر می رسد کتاب فتح نامه میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی که تفصیلی از جنگ های ایران و روس است به عنوان اولین کتاب به صورت چاپ سنگی در ایران منتشر شد .

از همان زمان چند چاپخانه یا به قول خودشان مطبعه دیگر در شهرهای بزرگ ایران ازجمله تبریز و مشهد و شیراز فعال شده اند و بعد دستگاه های چاپ سربی هم به ایران رسیدند و این طوری شد: با تأسیس مدرسه دارالفنون در سال 1230 شمسی در تهران به عنوان نخستین مرکز علمی مدرن، نیاز به ترجمه، تألیف و انتشار کتاب بیشتر شد و همین باعث شد ناصرالدین قاجار دستور راه اندازی چاپخانه سلطنتی در کنار ترجمه خانه شاهی را صادر کند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

روزگار «دکان کتاب» و کتابفروشان دوره گرد/ ایرانی ها چگونه کتابخوان شدند؟

روزگار «دکان کتاب» و کتابفروشان دوره گرد/ ایرانی ها چگونه کتابخوان شدند؟