مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 19 اردیبهشت 1401 ساعت 17:072022-05-09اقتصادي

واقعاً 10 سال دیگر دوره 30 ساله خشکسالی تمام می شود؟!


از نظر علمی نمی توان گفت ایران از حدود 20 سال قبل وارد یک دوره خشکسالی 30 ساله شده چون آمار و ارقام بارندگی، دما و تبخیر و تعرق مؤید آن نیست.

- محمد قبایی سوق - دکترای مهندسی آب طی روزهای گذشته تیتر ورود ایران به دوره خشکسالی 30 ساله در بیشتر رسانه ها به نقل از معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در میزگرد خبری در محل خبرگزاری جمهوری اسلامی مخابره شد.

آقای علیرضا شهیدی در این میزگرد گفته است: ایران وارد یک دوره خشکسالی 30 ساله شده که می شود گفت از حدود 20 سال پیش شروع شده و اکنون آثار این دوره خشکسالی را مشاهده می کنیم.

هم چنان در سیکل خشکسالی قرار داریم و سال به سال هم اثرهای این خشکسالی بیشتر نمایان می شود.

به این بهانه و درباره این گزاره توضیحاتی قابل ارایه است: رخدادهای خشکسالی پیامد اجتناب ناپذیر نوسانات آب و هوایی محسوب می شوند و در ابتدا لازم است بین این پدیده با خشکی تمایز قائل شویم.

خشکسالی عارضه ای طبیعی، موقتی و بازگشت پذیر در شرایط اقلیم هر منطقه و در واقع سیمای موقت یک اقلیم است و با خشکی یی که به وضعیت دائمی کمبود آب در یک ناحیه اطلاق می شود، تفاوت دارد.

بنابراین وقتی از ورود کشور به دوره خشکسالی 30 ساله (افزون بر سه دهه) صحبت می شود ویژگی های طبیعی بودن، موقتی بودن و بازگشت پذی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

واقعاً 10 سال دیگر دوره 30 ساله خشکسالی تمام می شود؟!

واقعاً 10 سال دیگر دوره 30 ساله خشکسالی تمام می شود؟!