مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 2 اردیبهشت 1401 ساعت 08:072022-04-22اجتماعي

شناسایی گل فشان های منطقه هرمزگان توسط محققان کشور


محققان کشور در صدد هستند با شناسایی گل فشانهای مدفون در منطقه مکران، از به وجود آمدن خطرات در حاشیه این مناطق جلوگیری کنند.

- دکتر محمد مختاری رییس کارگروه سونامی منطقه شمال غرب اقیانوس هند وابسته به یونسکو در مورد گلفشان ها به خبرنگار مهر گفت: گلفشان، پدیده ای طبیعی است که طی آن گل ولای از زیر زمین به شکل چشمه وار به سطح زمین می رسد و شکل ماهوری بخود می گیرد.

وی افزود: گل فشان یکی از عوارض ژئومورفولوژی و زمین شناسی است که از یک یا چند دهانه آتشفشانی تشکیل شده و به طور مداوم گل سردی از آن به خارج پرتاب و روان شده و با انباشته شدن روی هم، کم کم مخروط های کوچک و بزرگی را تشکیل می دهد.

وی با بیان اینکه برخی معتقدند گل فشان پدیده ای مرتبط با فعالیت های آتش فشانی است، اما اغلب دانشمندان معتقدند این پدیده خاستگاه غیر آتشفشانی دارند، گفت: حدود 2000 گلفشان در جهان شناسایی شده و انتظار می رود که این تعداد به طور قابل توجهی افزایش یابد.

تخمین زده می شود که تعداد گلفشان های زیردریایی بین 7000 تا یک میلیون برسد.

وی گفت: در 44 منطقه دور از ساحل و نواحی کم عمق فلات قاره نزدیک به 1100 گل فشان و در 21 منطقه فراساحل و عمیق دریا نزدیک به یکصد هزار گل فشان در جهان شناسایی شده است که با ادامه اکتشافات در اعماق دریا، انتظار می رود این تعداد به طور قابل توجه


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شناسایی گل فشان های منطقه هرمزگان توسط محققان کشور

شناسایی گل فشان های منطقه هرمزگان توسط محققان کشور