مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 23 فروردین 1401 ساعت 08:122022-04-12اجتماعي

جاذبه ای ناشناخته با چشم انداز دریاچه ارومیه در دل کویر اردکان


رودخانه طبیعی نمک عقدا که در زبان محلی به آن کال نمک نیز گفته می شود، یکی از جاذبه های گردشگری کمتر شناخته شده در استان یزد است که این روزها به دلیل برداشت های بی رویه، - ایسنا/یزد رودخانه طبیعی نمک عقدا که در زبان محلی به آن کال نمک نیز گفته می شود، یکی از جاذبه های گردشگری کمتر شناخته شده در استان یزد است که این روزها به دلیل برداشت های بی رویه، رو به نابودی است.

این جاذبه که به دلیل بروز سیلاب های موقتی، تصاویر منحصر به فرد طبیعی را در کویر اردکان ایجاد کرده، در واقع زه کش آب باتلاق گاوخونی اصفهان است که از آن سرازیر شده و به کویر سیاه کوه اردکان ختم می شود.

کال نمک عقدا سالیانه چندین تن نمک تولید می کند به طوری که روزگاری نمک شهرستان های اردکان و میبد و حتی نایین در استان اصفهان را نیز تامین می کرده است.

بنا به اظهارات مردم محلی در گذشته های نه چندان دور مرسوم بوده است که افراد در هنگام برداشت نمک مورد نیاز خود، مقداری نمک را روی هم و در برابر آفتاب انباشته می کردند تا افراد دیگر بتواند نمک خشک شده را برداشت کند و این افراد نیز به همین منوال برای افراد بعدی این کار را انجام می دادند ولی این سنت امروز بسیار اندک اتفاق می افتد و هر کسی شخصاً برای تامین نیازش اقدام می کند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

جاذبه ای ناشناخته با چشم انداز دریاچه ارومیه در دل کویر اردکان

جاذبه ای ناشناخته با چشم انداز دریاچه ارومیه در دل کویر اردکان