مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 21 فروردین 1401 ساعت 10:372022-04-10سياسي

نقل نقالان رمضان


نقالی رمضان از جمله روایتگری های نقالی است که در اصفهان قدیم نیز توسط نقالانی چون مرشد عباس زریری، مرشد حبیب الله یزدخواستی و مرشد عباس بزرگ اجرا می شده است.

- مسعود شاهنگی، نقال و قصه گو درباره انواع نقالی رمضان به ایسنا می گوید: نقالی در شب های ماه رمضان به صورت های گوناگون که یک نمونه آن سخنوری است، برگزار می شد.

اجرای سخنوری اغلب در تکیه ها بود و آداب آن به این صورت که اصناف نشانه ای از کسب و کار خود را به بالای حجره ای که در آن ساکن می شدند، متصل می کردند که آن نشانه مشخص می کرد کدام صنف در این حجره نشسته است و سپس رقابت سخنوری بین حجره ها برقرار می شد.

در سخنوری چند استاد خطیب سخنور که مهارت در سخنوری داشتند و اشعار، متن ها و احادیث را می دانستند با صدای رسا با یکدیگر استدلال کلامی می کردند و هر که با جدل کلامی، توانایی از میدان به در کردن بقیه را داشت برنده محسوب می شد.

در نهایت بازنده طاق شالش گرفته و طاق شالی از بزرگان به گردن برنده آویخته می شد.

او با توضیح اینکه در نقالی رمضان نیز رسم بوده پس از افطار قصه های شاهنامه نقل شود، ادامه می دهد: پدرم روایت می کرد که مرشد عباس زریری در کافه گلستان، قهوه خانه علی انجیلی و به ویژه در قهوه خانه دربکوشک، داستان رستم و سهراب را نقل می کرد و همزمان با شب قدر یا شب تیغ، گریز به کشتن س


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نقل نقالان رمضان

نقل نقالان رمضان