مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 18 فروردین 1401 ساعت 12:522022-04-07اجتماعي

دلارهایی که دور ریخته می شوند در پوششی به نام «پشم»!


خبرگزاری فارس همدان، سولماز عنایتی: جادوی رنگ و قصه گل وقتی غوغا به پا می کند که رج به رج با سنت بالا بیاید گویی عهدی یا قرار و مداری نانوشته باشد که از ابتدای مسیر سنت کار را دست گیرد و چراغ راه باشد؛ اما حیف دیرزمانی است میان هیاهوی گل و بلبل، ماشین های ابرقدرت و بی جان جای رقص انگشتان زنان روستایی را گرفته و هر چه بدمی دریغ از اندک روحی که ناز گل کشد و نقش سرو دراندازند.

لحظه ها را باید با سنت بافت و قصه تکرار بی تکرار گذشته را زنده کرد، انگار کنیم رشته تابیده و کلاف شده خرمن گل ها دسترنج همان رقص انگشتان و دستگاه چوبی است که هر دم صدای جیرجیر و کهنگی اش گوش بنوازد و آهنگی باشد برای ریسندگی پشم های سنتی.

شاید دوباره فصل یکی شدن با آداب و سنن قدیمی شده باشد تا فرش دستبافت از ریسیدن خامه تا گره در گره انداختن و رازی به قامت خیال بافتنش سنتی باشد آن وقت ناز گل کشیدن دارد و مشتری پر و پا قرص خارجی.

غفلت از الیاف طبیعی/حمله ماشین ها به فرش دستبافت برای احیاء سنن قدیمی به سراغ رییس انجمن فرش دستبافت همدان می روم تا حکایت فراموشی ریسندگی را جویا شوم، حمیدرضا فروزان احسن خیلی وقت است روزهای عمرش را با دفه زدن و گره زدن سپری کرده او درباره هنر فراموش شده ریسندگی می گوید: کشور ما از لحاظ میزان و مرغوبیت پشم طبیعی دام سبک جزو 6 کشور برتر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

دلارهایی که دور ریخته می شوند در پوششی به نام «پشم»!

دلارهایی که دور ریخته می شوند در پوششی به نام «پشم»!