مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 12 فروردین 1401 ساعت 07:322022-04-01اجتماعي

کتیبه های پیرغار، سند افتخار ایل بختیاری در دوران مشروطه


کتیبه های مشروطیت پیرغار، مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان فارسان، روستای ده چشمه واقع شده و این اثر در تاریخ 8 اسفند 1377 با شمارهٔ ثبت 2279 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از شهرکرد، کتیبه های مشروطیت پیرغار در استان چهارمحال و بختیاری، در روستای ده چشمه از توابع شهرستان فارسان قرار گرفته اند.

این کتیبه ها در دامنه کوهی مشرف به روستای ده چشمه و در فاصله 6 کیلومتری شهر فارسان در تفرجگاه پیرغار واقع شده اند.

کتیبه های مشروطیت پیر غار متعلق به دوران مشروطیت بوده و توسط دوتن از رهبران جنبش مشروطه خواهی بختیاری به نام های سردار اسعد و سردار ظفر نوشته شده اند.

کتیبه های مشروطیت پیرغار در چهار قسمت مجزا به سینه صخره های سیلیسی و به ترتیب حدوث زمان وقایع از راست به چپ حجاری شده اند.

کتیبه سوم تقریبا در حد فاصل و زیر دو کتیبه ابتدایی قرار گرفته که خود شامل دوبخش مجزاست؛ نوع خط کتیبه ها نستعلیق گه گاه با خط شکسته آمیخته شده و از نظر شیوه نگارش دارای اغلاط دستوری و املایی می باشد.

کتیبه های اول و دوم به دستور سردار ظفر در خصوص چگونگی آغاز و انجام جنبش مشروطه خواهی است؛ کتیبه دوم به دستور علی قلی خان، سردار اسعد در همان زمینه قبلی و کتیبه سوم در خصوص لغو شدن القاب در سال 1304 هجری شمسی به دستور م


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کتیبه های پیرغار، سند افتخار ایل بختیاری در دوران مشروطه

کتیبه های پیرغار، سند افتخار ایل بختیاری در دوران مشروطه