مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 11 فروردین 1401 ساعت 21:422022-03-31سياسي

انسان و سیرِ آفاقی و انفسی


امام خمینی (قدس سره)، که افزون بر فقه و اصول، در قامت حکیم و متکلم، و نیز عارفی متخلق و محقق، آثاری شگرف از خود بر جای نهاده، در این زمینه نیز اندیشه‏ ای راه‏گشا از خود بر جای نهاده است.

- امام خمینی (قدس سره)، که افزون بر فقه و اصول، در قامت حکیم و متکلم، و نیز عارفی متخلق و محقق، آثاری شگرف از خود بر جای نهاده، در این زمینه نیز اندیشه‏ ای راه‏گشا از خود بر جای نهاده است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، سید محمود صادقی در یادداشتی، نگاهی کوتاه دارد به اندیشه سلوکی امام خمینی (ره) در آستانه ماه مبارک رمضان.

1.

حرکت و سیر انسان به سوی خدا را حرکت و سیری عمودی و صعودی خوانده‏اند که البته این سیر در هندسه‏ ای غیر طبیعی صورت می‏پذیرد؛ به این معنی که سیر در آن موجب راه‏یابی به مَکانت برتر می‏گردد و به همین دلیل هم به زاد و توشه ای نیازمند است که در این سیر به کار آید.

آنکه در این سفر صعودی و عمودی گام می ‏نهد، رفعت و بلندی می‏یابد: یرفع الله الّذین امنوا منکم والّذین أوتوا العلم درجات (مجادله، آیه 11) و در نتیجه آثاری رفیع بر جای می‏نهد: إلیه یصعد الکلم الطّیّب والعمل الصّالح یرفعه ( فاطر، آیه 10).

به این ترتیب می‏ توان گفت که حرکت و سیر الی الله به معنی حرکت به جانب درجات رفیعه است، و مؤمنان و عالمان فراخور میزان تلاش و اندازهی جهد و اجتهاد خود در ا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

انسان و سیرِ آفاقی و انفسی

انسان و سیرِ آفاقی و انفسی