مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 7 فروردین 1401 ساعت 11:122022-03-27سياسي

آنچه قنات های خراسان جنوبی را بین المللی کرد


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی رتبه نخست به لحاظ تعداد قنات در کشور را دارد، اما برای اینکه قنات در فهرست آثار ملی ثبت شود باید یک ویژگی برجسته و متمایز تر از سایر قنات ها داشته باشد.

- حسن رمضانی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: قنات بلده فردوس به خاطر سیستم مدیریتی بی نظیر که توسط یک نهاد مردمی در دوره صفویه، نگهداری و بهره برداری می شد، شاخص تر است و در مورد قنات شاهی نیز اخیراً اقدام برای ثبت جهانی آن انجام شده است.

وی ادامه داد: ویژگی شاخص این قنات نیز این است که در عمق زمین بندهایی وجود دارد که آب را ذخیره می کند و این یک ویژگی برجسته محسوب می شود.

رمضانی یادآور شد: البته شرایط ثبت ملی، جریان آب در قنات نیز بوده و در مجموع قنات ها در ایجاد تمدن و زندگی نقش موثری داشته اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه در مورد شهرستان طبس نیز باید گفت که تاکنون قناتی از این شهرستان در فهرست آثار ملی ثبت نشده است، تصریح کرد: تلاش می کنیم با همکاری مسئولین کشوری و استانی این کار را نیز به انجام برسانیم.

وی با بیان اینکه از بین رفتن هر قنات به معنای از بین رفتن میراث تمدنی یک سرزمین است، افزود: هر کدام از این قنات ها می توانند ظرفیت کشاورزی، گردشگری و توسعه پایدا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آنچه قنات های خراسان جنوبی را بین المللی کرد

آنچه قنات های خراسان جنوبی را بین المللی کرد