مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 5 فروردین 1401 ساعت 08:172022-03-25پزشكي

آثار جبران ناپذیر کرونا بر شناسایی مبتلایان سل


رییس اداره کنترل سل و جذام مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به آسیب های شیوع پاندمی کووید19 بر شناسایی موارد مبتلا به سل، گفت: - عکس آرشیوی است.

دکتر مهشید ناصحی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به شعار امسال روز جهانی سل مبنی بر سرمایه گذاری برای خاتمه دادن به بیماری سل، نجات انسان ها است ، گفت: پاندمی کرونا عامل مهمی برای ایجاد اختلال در تشخیص موارد مبتلا به سل کشور بوده است، به طوری که در طول دوره پاندمی سبب افت 28 درصدی شناسایی موارد مبتلا به سل شده است.

اگرچه میزان افت شناسایی سل در سال دوم پاندمی (1400) حدود پنج درصد نسبت به سال اول شیوع کرونا بهتر شده، ولی واضح است که این رقم بسیار اندک است و می بایست تلاش زیادی صورت گیرد تا این عقب ماندگی جبران شود.

وی افزود: بر اساس برآوردهای اداره کنترل سل و جذام مرکز مدیریت بیماری های واگیر، طی دو سال گذشته، حدود 6000 بیمار مبتلا به سل صرفا به دلیل تبعات شیوع پاندمی در کشور از نظر شناسایی شدن مغفول ماندند و پرواضح است که این افراد به واسطه عدم تشخیص و درمان، در طی این مدت میکروب سل را به خانواده ها و اطرافیانشان انتقال داده اند.

اگر بعد خانوار ایرانی را به طور متوسط 4 نفر فرض کنیم، هر فرد مبتلا به سل ریوی حداقل همین 3 نفر اعضای خانواده خود را به میکروب سل آلوده کرده است و این


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آثار جبران ناپذیر کرونا بر شناسایی مبتلایان سل

آثار جبران ناپذیر کرونا بر شناسایی مبتلایان سل