مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 3 فروردین 1401 ساعت 09:522022-03-23اجتماعي

سفر به مراغه از معبد مهر تا سرزمین ماموت ها


شهر مراغه نخستین پایتخت ایلخانان مغول بوده و موزه ایلخانی این شهر تنها موزه تخصصی آن دوره در ایران است که در آن فرهنگ، تمدن و هنر صنعت گران و هنرمندان آن دوره به نمایش درآمده است.

- خبرگزاری فارس- مریم عباسی: مراغه یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران و دومین شهر بزرگ استان آذربایجان شرقی می باشد که در کنار رودخانه زیبای صافی و در مشرق دریاچه ارومیه و بر دامنه جنوبی کوه سهند قرار گرفته است.

واژه مراغه پس از فتح ایران توسط اعراب رایج شده و پیش از ورود اسلام این شهر با نام هایی همچون افرازه رود ، افرازروح ، افراه روز و افرازهارود شناخته می شد که بعدها به ماراوا ، ماراغا و مراغه تغییر یافته است و بر همین اساس قدمت شهر مراغه به دوره ماد بر می گردد.

شهر مراغه در طول سده های گذشته، همواره به عنوان یکی از آبادترین و پرجمعیت ترین شهرهای آذربایجان و ایران شناخته می شد و پادشاهان توجه ویژه ای نسبت به این شهر داشته اند.

واژه ای که امروزه بر این شهر اطلاق می شود، تغییر یافته واژه ترکی ماراآغا به معنای جایگاه بزرگان است.

موقعیت منطقه ای مراغه طوری است که از شمال به شهر تبریز ارتفاعات کوه های سهند و از شرق به شهرستان هشترود و از سمت مغرب به دریاچه ارومیه و از جنوب به شهرستان میاندوآب محدود است فاصله مراغه – تبریز از طریق جاده آسفالته 130 کیلومت


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سفر به مراغه از معبد مهر تا سرزمین ماموت ها

سفر به مراغه از معبد مهر تا سرزمین ماموت ها