مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 3 فروردین 1401 ساعت 09:222022-03-23اجتماعي

ارگ بم، نماد صبر و صلابت


در حاشیه کویر لوت و در سرزمینی که مردمانش زندگی سختی با طبیعت پیرامون خود دارند، بنای کهن و با عظمت ارگ بم قرار گرفته است که نماد بزرگی و افتخار این دیار محسوب می شود.

- ارگ تاریخی بم به عنوان بزرگ ترین بنای خشتی جهان با معماری شگفت انگیز و با قدمتی 2 هزار و 500 ساله در حاشیه کویر لوت و نزدیکی شهر بم و در فاصله 185 کیلومتری شرق مرکز استان کرمان قرار گرفته که جزء مشهورترین بناها و جاذبه های تاریخی و گردشگی کرمان و دنیا به شمار می رود.

ارگ بم، به مساحت تقریبی 200 هزار مترمربع از گونه های معماری متعددی از جمله دیوار حصار، برج و بارو و دروازه های متعدد، مسجد، بازار، تکیه، کاروانسرا، مدرسه، حمام، زورخانه و محله های مسکونی با خانه های اعیان نشین یا عامه نشین، بخش حاکم نشین شامل سربازخانه، اصطبل، آسیاب، خانه فرمانده قشون و بخش اقامت حاکم شامل خانه حاکم، عمارت چهارفصل و برج دیده بانی تشکیل شده است.

شهر بم و ارگ آن از جمله قلعه های نظامی بسیار مهم و تاریخی محسوب می شوند که در میان قلعه عمارت حاکم نشین روی صخره ای طبیعی بنا شده که دارای پنج طبقه است و همگی از جنس خشت و گل؛ ستون ها و قوس های باقی مانده در قلعه بم، مغازه های نانوایی، روغن گیری و قفسه های خشتی در بازار قلعه، نشان از رونق گذشته آن دارد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ارگ بم، نماد صبر و صلابت

ارگ بم، نماد صبر و صلابت