مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 2 فروردین 1401 ساعت 15:422022-03-22سياسي

فیلم/ارک تبریز بلندترین دیوار تاریخی، نماد صلابت و ایستادگی آذربایجان


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از تبریز، ارگ علیشاه تبریز به دستور و تلاش و همت تاج الدین علیشاه گیلانی وزیر ایلخانان مغول در سال های 716 تا 724 با هدف ساخت آرامگاه بزرگی در صحن مسجد آغاز شد.

بد نیست بدانید که قسمت جنوبی این مسجد دارای طاق بزرگی بوده است که علیشاه از معماران آن زمان اندازه طاق کسری را پرسیده و دستور داد که 4 گز (هرگز معادل104 سانتی متر) از آن بزرگتر ساخته شود.

جالب است بدانید که ارگ علیشاه تبریز یادگاری با ارزش از آسیب های طبیعی و حوادث تاریخی دوران گذشته است و با وجود این آسیب ها همواره سنگری مستحکم و مسلط برای شهر تبریز بوده است.

بهتر است بدانید که ارگ علیشاه تبریز با توجه به ویژگی های هر دوره، کاربری ها و استفاده متفاوتی نیز داشته است.

برای مثال در دوران سلطنت قاجاریه این مسجد و محوطه آن به عنوان انبار غلات و انبار مهمات نظامی مورد استفاده قرار گرفت و حصاری دور آن کشیده شد و به همین دلیل نام آن به ارگ تغییر یافت.

معماری ارک علیشاه تبریز ارگ علیشاه تبریز یکی از شاهکارهای هنر معماری ایران محسوب می شود که عظمت و شکوه آن در هنر معماری ایران و به عنوان نمونه ای از بنای اسلامی، کم نظیر است.

سبک معماری ارگ علیشاه شیوه آذری، سبکی در معماری ایرانی پس از اسلام است که به آذربایجان منسوب است که معمار آن استاد فلکی تبریزی هستند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فیلم/ارک تبریز بلندترین دیوار تاریخی، نماد صلابت و ایستادگی آذربایجان

فیلم/ارک تبریز بلندترین دیوار تاریخی، نماد صلابت و ایستادگی آذربایجان