مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 2 فروردین 1401 ساعت 02:072022-03-21سياسي

عیدگاه مکانی برای فریادها و آواهای نوروز در کوهسرخ


پژوهشگر مسائل بومی از عیدگاه به عنوان مکانی برای برگزاری آیین ها و مناسبت های نوروزی از جمله آواها و نواها و فریادهای محلی در کوهسرخ یاد کرد.

- جواد روشندل در گفت وگو با ایسنا با اشاره به آداب و رسوم ایام نوروز مردم منطقه کوهسرخ گفت: این آداب و رسوم به دلیل تحول عظیمی که بعد از یک خواب زمستانی در طبیعت شکل می گیرد با شکوه فراوان در کوهسرخ برگزار می شود.

وی با بیان اینکه مردم کوهسرخ با فرا رسیدن ایام نوروز به مکان هایی به نام عیدگاه می روند، افزود: در این عیدگاه ها آداب و رسوم رایج به خصوص شادی و نشاط اجتماعی شکل می گیرد.

این پژوهشگر مسائل بومی بیان کرد: مردم با جمع شدن در این عیدگاه ها نه تنها رفتارهای نشاط بخش را به نمایش می گذاشتند بلکه به انجام سرگرمی ها و بازی های کودکانه مانند هفت سنگ، گوی بازی، خاک پیشمار، لَب پروازی، تیله بازی، هرنگ هرنگ، اُو پُشتَک بازی، دست های لولو گاو، ریگ بازی می پرداختند.

عکس از آرشیو وی عنوان کرد: مردم کوهسرخ در این عیدگاه ها آداب و رسوم سنتی و جشن های شادمانی مانند عروسی برگزار می کردند، به طوری که کاروان عروس پس از عبور از پس کوچه ها برای انجام آداب مخصوص از جمله دادن هدایا به عروس و یا برگزاری رقص چوب و بازی اسب چوبی و غلام سیاه در این میدان گاه ها توقف می کردند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

عیدگاه مکانی برای فریادها و آواهای نوروز در کوهسرخ

عیدگاه مکانی برای فریادها و آواهای نوروز در کوهسرخ