مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 1 فروردین 1401 ساعت 09:172022-03-21فرهنگي

هزارویک قصه نوروز


نوروز و جمشید، نوروز و سلیمان نبی و قصه «بابه نوروز» و «خالک کم پیرک» افغانستان همه روایت های نوروزی ای هستند که قرن ها در گستره ای از ادبیات کلاسیک تا ادبیات شفاهی فارسی زبانان قوام و دوام داشته اند.

- ایسنا/اصفهان نوروز و جمشید، نوروز و سلیمان نبی و قصه بابه نوروز و خالک کم پیرک افغانستان همه روایت های نوروزی ای هستند که قرن ها در گستره ای از ادبیات کلاسیک تا ادبیات شفاهی فارسی زبانان قوام و دوام داشته اند.

زهرا معینی فرد، مدرس دانشگاه و پژوهشگر ادبیات عامه با توضیح این که یکی از اجزاء مهم فولکلور هر قومی فولکلور تقویمی است، می گوید: منظور از فولکلور تقویمی همان آداب و آیین هایی است که در یک روز معین از سال برگزار می شود، که این آیین ها بخش مهمی از منابع ادبیات شفاهی را تشکیل می دهد.

او با اشاره به اینکه تقویم ایران به دو تقویم خورشیدی و قمری تقسیم می شود، ادامه می دهد: مراسم های تقویم خورشیدی ریشه در فرهنگ پیش از اسلام دارد و مراسمی که مربوط به تقویم قمری است، از اعتقادات مذهبی پس از اسلام نشأت می گیرد که آیین های هر دو تقویم درهم آمیختگی دارند و بر هم تأثیراتی گذاشته اند.

مدیر مرکز مطالعات افسانه های ایرانی(افسان سرا) با بیان این که مهم ترین مراسم تقویم خورشیدی، آیین نوروز است، توضیح می دهد: نوروز از جمله آیین هایی است ک


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

هزارویک قصه نوروز

هزارویک قصه نوروز