مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 28 اسفند 1400 ساعت 23:072022-03-19سياسي

آیین منحصربه فرد شهرکردی ها قبل از تحویل سال


بابک زمانی پور، امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: مراسم گرامی داشت نوروز در چهارمحال و بختیاری و به خصوص در مرکز آن شهرکرد (دهکرد) به چندین بخش تقسیم می شود که اولین آیین مربوط به استقبال از بهار است.

کارشناس ارشد تاریخ ادامه داد: خانه تکانی، چهارشنبه سوری، سبزه انداختن، پخت نان مورد نیاز در ایام عید، پخت کاکولی و خرید لباس نو از جمله رسومِ آیین استقبال از بهار است.

زمانی پور با اشاره به رسم برداشتنِ سیاه، اظهار داشت: از دیگر رسوم استقبال از بهار اهتمام به تعویض لباس مشکی خانواده های عزیز از دست داده است.

این تاریخ دان خاطرنشان کرد: آخرین پنجشنبه سال به سرزدن به قبور از دست رفتگان اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه رنگ کردن تخم مرغ با رُناس نیز از رسوم قدیمی است، افزود: ابتدا گرفتن ماهی سفید کور قنات ایران و گذاشتن آن سر سفره هفت سین از رسومات بوده که اکنون ماهی قرمز جایگزین آن شده است.

آیین منحصربه فرد چراغ بران، سنت دیرینه نوروزی شهرکرد زمانی پور گفت: یکی از رسوم بسیار جالب شب عید در این دیار، رسم چراغ بران است.

مدیر گنجینه آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری توضیح داد: مردم شهرکرد، روز قبل از عید تا دقایقی قبل از سال تحویل به بقعه امام زادگان حلیمه و حکیمه خاتون رفته و پس از زیارت و طلب همت برای بهروزی و فراخِ روزی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آیین منحصربه فرد شهرکردی ها قبل از تحویل سال

آیین منحصربه فرد شهرکردی ها قبل از تحویل سال