مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 24 اسفند 1400 ساعت 19:122022-03-15اجتماعي

برات پزان، آیینی کهن برای پاسداشت ماه شعبان


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از اقلید، پیشینه اقلید با توجه به فصل اول پژوهش باستان شناسی و نشانه هایی که در دسترس است به پنج هزار سال پیش از میلاد می رسد.

آثار تاریخی مانند حوضچه دختر گبر، کتیبه و غار تنگ براق، کوشک زر، کتیبه کوه بل، باتلاق گور بهرام، چشمه شیرین، تل باکون(بکان) و قلعه ها و تپه های باستانی و ده ها نشانه کوچک و بزرگ دیگر گواه بر قدمت تاریخی این قلمرو است.

شهرستان اقلید علاوه بر قدمت تاریخی دارای پیشینه مذهبی، فرهنگی و طبیعی ارزشمندی در عرصه های مختلف و مردمی خونگرم، مهربان و مهمان دوست و پایبند با آداب و رسوم است به طوری که با وجود قدمت برخی از رسوم و سنت های محلی و قدیمی، همچنان بساط برگزاری و دورهمی های خانوادگی در اجرا و زنده نگه داشتن این سنت ها از جمله هلیم پزان، کلوخ پزان و.

همچنان پابرجا است.

یکی از این سنت ها که از قدیم در اقلید رایج بوده و همچنان هر ساله با آغاز ماه شعبان، در سطح شهرستان اقلید شاهد اجرای آن هستیم، سنت دیرینه پخت نان براتی است که زین العابدین محمدی، کارشناس فرهنگی این شهرستان به شیوه پخت، توزیع و حفظ  این سنت به شرح زیر پرداخت.

     شیوه پخت نان برات هر نانی و غذایی برای عمل آمدن و پخته شدن نیازمند مقدماتی و مقتضیاتی است همان گونه که نان معمولی نیازبه آرد، آب، نمک و مایه خمیر و زمان تخمیر د


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

برات پزان، آیینی کهن برای پاسداشت ماه شعبان

برات پزان، آیینی کهن برای پاسداشت ماه شعبان