مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 24 اسفند 1400 ساعت 18:022022-03-15سياسي

زمینه ها و نتایج تغییر مبدأ تقویم به شاهنشاهی


تقویم و مبدأ گاهشماری در هر کشور، ریشه در هویت و فرهنگ جامعه و مردمان آن سرزمین دارد و از تاریخ مستمر و عقاید ملت سرچشمه می گیرد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی در ادامه نوشت: در ایران پس از اسلام، گاهشماری ها برحسب هجرت پیامبر از مکه به مدینه مورد استفاده قرار گرفت که در مدت زمان مدیدی تا پیش از سلطنت رضاشاه، محاسبات آن طبق تقویم قمری به کار برده می شد اما در سال 1304 تقویم هجری شمسی به علت دقت بالای آن جایگزین هجری قمری گردید.

بنابراین تقویم هجری بطور کلی، در طول سالیان متمادی مبدأ گاهشماری ایرانیان بوده و به نوعی با فرهنگ عمومی جامعه آمیخته شده است.

اما در اواسط دهه پنجاه و با اوج گیری ناسیونالیسم باستان گرایانه پهلوی، تقویم کشور اساساً دگرگون شد به این صورت که مبدأ آن به کلی تغییر کرد و آغاز تاجگذاری کوروش هخامنشی سرآغاز این گاهشماری قرار گرفت.

این امر واکنش های گسترده ای را از سوی گروه های مختلف و اقشار گوناگون جامعه به دنبال داشت که در پیشبرد روند انقلاب و فروپاشی سلطنت پهلوی تأثیراتی بر جای نهاد.

زمینه های فکری باستان گرایی و ناسیونالیسم افراطی که در اواخر دوره قاجار و توسط برخی منورالفکران مشروطه مطرح می شد، با آغاز سلطنت پهلوی وجهه ای رسمی یافت و به گفتمان غالب حکومت تبدیل شد اما نقطه اوج این ر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

زمینه ها و نتایج تغییر مبدأ تقویم به شاهنشاهی

زمینه ها و نتایج تغییر مبدأ تقویم به شاهنشاهی