مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 24 اسفند 1400 ساعت 15:372022-03-15سياسي

«چهارشنبه سوری» در «شاهنامه» وجود دارد؟


ابوالفضل خطیبی درباره چهارشنبه سوری می گوید: برخلاف جشن های ایرانی چون نوروز و مهرگان و سده، پیشینه روشنی از چهارشنبه سوری در شاهنامه و آثار مربوط به ایران پیش از اسلام باقی نمانده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، این شاهنامه پژوه در صفحه شخصی خود درباره آیین چهارشنبه سوری نوشته است: امروزه ایرانیان با برگزاری جشن چهارشنبه سوری به استقبال نوروز می روند و چه نیکوست که به جای ترقّه بازی، آتشی برافروزند و مانند آنچه در گذشته اجرا می شد، از روی آتش بپرند و این شب را گرامی بدارند.

این روزها مدام از من می پرسند: آیا در شاهنامه چهارشنبه سوری هست؟ و پاسخ می دهم معلوم است که نیست.

برایم عجیب بود که چرا در سال های گذشته این پرسش مطرح نبود و چه شده است که امسال همه ردِّ این جشن را در شاهنامه پیگیری می کنند.

دوست نازنینم بانو پروانه اسماعیل زاده نوشته ای منسوب به آقای هاشم رضی را فرستادند و یادآور شدند که شاید بر همین اساس برخی این باور را ترویج می کنند.

نکته مهم درباره این جشن این است که برخلاف جشن های دیگر ایرانی چون نوروز و مهرگان و سده، پیشینه روشنی از آن در شاهنامه و آثار مربوط به ایران پیش از اسلام باقی نمانده است.

اکنون بنگرید به شواهد و استدلال آقای علی محمد کاوه از شاگردان مرحوم ذبیح بهروز برای اثبات وجود این جشن در شاهنامه که آقای هاشم


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«چهارشنبه سوری» در «شاهنامه» وجود دارد؟

«چهارشنبه سوری» در «شاهنامه» وجود دارد؟