مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 24 اسفند 1400 ساعت 14:222022-03-15اجتماعي

جاذبه های مهریز/ از روستای 3000 ساله تا قدیمی ترین صندوق امانات بانکی ایران


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس در یزد، مهریز شهری از دوران حکومت ساسانیان است که حدود 1600 سال قدمت دارد و در قسمت جنوبی دشت یزد و جنوب شرقی شیرکوه نیز واقع شده است و قنات هایی هم در آن وجود دارد که سرچشمه آنها حدود 40 کیلومتر آن طرفتر است.

محققان معتقدند که دختر انوشیروان ساسانی به نام مهرنگار دستور ساخت و ایجاد این قنات ها را در این منطقه داده است که با گذر از یک مسیر نسبتا کوتاه به سرچشمه آن می رسیدند.

بعد از این که این قنات ها سبب آبادانی روستاهای این منطقه شدند و رونق نسبی برای این نقطه بوجود آوردند فرماندهان و امرای زیر دست این بانو و شاهزاده ساسانی به روستای جدید نام مهرگرد دادند و مهرگرد در گذر زمان به مهریجرد تبدیل شد و رفته رفته به مهریز معروف شد.

نام شهر مهریز را به مهرنگار، دختر انوشیروان ساسانی نسبت داده اند و صنایع دستی آن شامل فرش های اصیل، سبدبافی، گیوه بافی و چاقوسازی است که جزو سوغات مهریز به حساب می آیند.

باغ پهلوانپور، روستای 3000 ساله سریزد، دروازه فرافر، ارگ سریزد(قدیمی ترین صندوق امانات بانکی ایران) و کاروانسرای زین الدین(تنها کاروانسرای مدور ایران) از جمله بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری شهرستان مهریز است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

جاذبه های مهریز/ از روستای 3000 ساله تا قدیمی ترین صندوق امانات بانکی ایران

جاذبه های مهریز/ از روستای 3000 ساله تا قدیمی ترین صندوق امانات بانکی ایران