مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 23 اسفند 1400 ساعت 12:322022-03-14اجتماعي

ابرنواختری جدید در کهکشان عجیب چرخ گاری کشف شد


تصویری جدید که توسط رصدخانه جنوبی اروپا(ESO) ثبت شده است نمایی خیره کننده از کهکشان چرخ گاری (Cartwheel) را پس از یک انفجار ابرنواختری نمایش می دهد.

- تصویری جدید که توسط رصدخانه جنوبی اروپا(ESO) ثبت شده است نمایی خیره کننده از کهکشان چرخ گاری (Cartwheel) را پس از یک انفجار ابرنواختری نمایش می دهد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا و به نقل از اسپیس، کهکشان چرخ گاری که در فاصله 500 میلیون سال نوری از زمین و در صورت فلکی سنگ تراش(Sculptor) قرار دارد یک کهکشان مارپیچی است که چندین میلیون سال قبل با کهکشان همسایه خود ادغام شده و در نتیجه ی آن دو حلقه غیرمعمول شکل گرفته است.

ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ فناوری(NTT) جدید رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی از کهشان چرخ گاری در ماه دسامبر سال 2021 تصویربرداری کردند و دریافتند که در قسمت پایین سمت چپ این کهکشان یک انفجار ابرنواختری رخ داده است.

ابرنواخترها انفجارهای ستاره ای درخشانی هستند که هنگامی که یک ستاره بزرگ به پایان عمر خود می رسد رخ می دهند این انفجارها را می توان برای چندین ماه یا حتی چندین سال رصد کرد.

به نظر می رسد این ابرنواختر جدید به تازگی رخ داده باشد.

دانشمندان توانستند این تصاویر جدید را با تصاویری که در ماه اوت سال 2014 توسط کاوشگر طیف سنج چند واحدی(MUSE) در تلسکوپ بسیار بزرگ(VLT) رصدخانه جنوبی اروپا ثبت شده بود


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ابرنواختری جدید در کهکشان عجیب چرخ گاری کشف شد

ابرنواختری جدید در کهکشان عجیب چرخ گاری کشف شد