مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 18 اسفند 1400 ساعت 00:222022-03-08سياسي

حالات و مراتب عشق از دیدگاه عین القضات


یک پژوهشگر به حالات و مراتب عشق از دیدگاه عین القضات پرداخته است.

- پرداخته است.

لاله حیدرزاده، مترجم و پژوهشگر در یادداشتی که با عنوان عشق میانه؛حضور انسان با خویشتن در اختیار ایسنا قرار داده، نوشته است: مفهوم عشق در تصوف و عرفان یکی از مهمترین و اساسی ترین مضامین شناخته شده است و بسیاری از عرفا در مقوله عشق سخنان زیادی به زبان آورده اند که با توجه به مراتب و شناخت ایشان در سیروسلوک، استعاره ها، سخنان، اشارات و تمثیلات به ظاهر متفاوت هستند و اما در باطن از منظرِ چشمِ وحدت بین از یک سرچشمه سیراب می شود.

در واقع معنا و عالَم معنا در نظر عرفا جایگاهِ خاصی دارد چنان که شمس تبریزی عرصه سخن را تنگ می بیند و عرصه معنا را فراخ و به گوشِ جانِ همه این نکته را بازگو می کند که از سخن پیش ترآ تا فراخ بینی! درحقیقت عالَم به دنبالِ عشق بنا شده است و عشق همچون آینه ای است که کُل را در خود می تاباند و کُل آینه ای است که در آن جزء بازتابِ خود را بازمی یابد و این همان وحدت بنیادین جهان است و چکیده اندیشه عرفانی نیز بر پایه توحید و یگانگی است.

حالات و مراتبِ عشق در نزدِ عارفان رنگارنگی خاص خود را دارد اما حقیقتِ عشق رقیق است و هم شکل ظرف را به خود می گیرد و هم مظروف به رنگِ ظرف تجلی می کند و آن حقیقت یکی است و یگانه است و به قول شمس تبریزی یگانگی می


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

حالات و مراتب عشق از دیدگاه عین القضات

حالات و مراتب عشق از دیدگاه عین القضات