مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 17 اسفند 1400 ساعت 10:272022-03-08اقتصادي

خطر جدی اتمام منابع آب های زیرزمینی


منابع آب زیرزمینی کشور، جزو ذخایر استراتژیک محسوب شده و نقش اساسی و حداکثری در تامین مصارف آب را دارد، این در حالی است که در دهه های گذشته حدود 136 میلیاردمترمکعب از ذخایر غیرقابل تجدیدپذیر مذکور مصرف شده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، طی 50 سال برداشت از منابع آب زیرزمینی سبب شده است که بیش از 130 میلیارد متر مکعب از ذخایر آب زیرزمینی کاسته شود.

افت سطح آب زیرزمینی پیامدهای مخربی مانند خشک شدن رودخانه ها و تالاب ها، از بین رفتن پوشش گیاهی، افزایش گرد و خاک، نشست زمین، ایجاد فروچاله ها و شکاف های طولانی در دشت ها و شور شدن آب زیرزمینی را به دنبال دارد.

نشست زمین علاوه بر خسارت هایی که به زیرساخت ها و ابنیه وارد می کند، خسارت جبران ناپذیری برای آبخوان ها دارد، چرا که نشست زمین به معنی پرشدن حفره های خالی بین دانه های خاک و از بین رفتن ظرفیت ذخیره آب در آبخوان است و دیگر امکان ذخیره آب در سفره آب زیرزمینی وجود نخواهد داشت.

درحال حاضر نشست زمین در دشت ورامین 36 سانتیمتر در سال گزارش شده و در دشت کبودرآهنگ 25 فروچاله با ابعاد چند 10 متری ایجاد شده است.

پدیده شور شدن آب زیرزمینی در اغلب دشت های کشور و به ویژه در دشت های فلات مرکزی وجود دارد و در مناطقی برای استفاده از آب زیرزمینی نیاز به تجهیزات آب شیرین کن است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

خطر جدی اتمام منابع آب های زیرزمینی

خطر جدی اتمام منابع آب های زیرزمینی