مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 15 اسفند 1400 ساعت 13:422022-03-06سياسي

از اولین کاشی تاریخ دار ایران تا هنرنمایی برای انتقال مفاهیم دینی


قبل از دوره صفویه توجه چندانی به مرمت، بازسازی و آرایش ابنیه مبارکه قم نمی شد اما این امر در دوره سلاطین صفوی که به امور مذهبی علاقه نشان می دادند رواج یافت به گونه ای که از نگاه سیاحان اروپایی عصر صفوی، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از قم، یکی از خصوصیات بارز معماری اسلامی ایران کاشی کاری است و برخی از پژوهشگران ایران را اولین کشوری می دانند که این شیوه را برای استحکام و تزیین بنا به کار برده است.

در اواخر دوره ایلخانی و آغاز عهد تیموری هنر کاشی کاری با سابقه ای حدود سه قرن به زیباترین شکل خود یعنی کاشی معرق تجلی یافت و از اواخر دوره تیموری و آغاز دوره صفوی استفاده از نوع دیگر کاشی معروف به کاشی خشتی یا هفت رنگ متداول شد.

از دیگر انواع کاشی های تزیینی دوره اسلامی نوع طلایی و زرین فام است تولید کاشی زرین فام از اواخر دوره سلجوقی آغاز شد و در دوره ایلخانی به اوج ظرافت و زیبایی رسید و از این دوره به تدریج نام سفالگر و تاریخ ساخت در کاشی ظاهر می شود و این هنر از اوایل قرن ششم قمری وارد مرحله جدیدی شد و ساخت کاشی های مربع کوکبی، چندضلعی و محرابی رایج شد.

خاندان ابو طاهر از کاشی سازان معروف این دوره بودند که در شهر کاشان سکونت داشتند و محمدبن ابی طاهر کسی است که کاشی های مرقد شریف حضرت معصومه(س) در قم را در تاریخ 602 هجری قمری ساخته است ک


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

از اولین کاشی تاریخ دار ایران تا هنرنمایی برای انتقال مفاهیم دینی

از اولین کاشی تاریخ دار ایران تا هنرنمایی برای انتقال مفاهیم دینی