مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 14 اسفند 1400 ساعت 12:172022-03-05سياسي

مصدق، ملی گرا یا اصلاح طلبی پراگماتیست؟


مصدق به معنای واقعی کلمه فرزند خلف و راستین انقلاب مشروطه بود و هر کجا هر کجی و ناراستی را برخلاف قانون و دستاوردهای بزرگ مشروطه می دید، برنمی تابید.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، روزنامه شرق نوشت: زنده یاد دکتر محمد مصدق 29 اردیبهشت 1261 هجری شمسی برابر با 20 مه 1882 میلادی در تهران به دنیا آمد.

پدرش میرزا ابراهیم آشتیانی از پیروان میرزا تقی خان امیرکبیر و از رجال تجددطلب و وزیر دفتر استیفاء در دوران ناصری و مادرش ملک تاج خانم نجم السلطنه از نوادگان عباس میرزا قاجار و بنیانگذار بیمارستان نجمیه تهران بود.

پس از تحصیلات ابتدایی و به دنبال مرگ پدر در سال 1271 هجری شمسی با وجود سن کم به اشتغال شغل پدری درآمد و پس از چند سال اشتغال به منظور تحصیل در رشته علوم سیاسی وارد مدرسه تازه تأسیس علوم سیاسی در تهران شد.

سال ها قبل از جنگ جهانی اول جوان لاغراندامی به نام محمدخان با کلاه مقوایی و سرداری در میان دانشجویان فرانسوی به دلیل نظم و انضباط فکری و درسی و همچنین صریح اللهجه و زود عصبانی شدنش به (موسیو موهامد) شهرت پیدا کرد و در سال 1293 هجری شمسی با رساله ای تحت عنوان کاپیتولاسیون و ایران موفق به اخذ دکترای حقوق از دانشگاه سوییس شد و در 30سالگی به عنوان جوان ترین وزیر دادگستری وقت در کابینه مشیرالدوله و پس از آن به سمت والی فارس منصوب شد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مصدق، ملی گرا یا اصلاح طلبی پراگماتیست؟

مصدق، ملی گرا یا اصلاح طلبی پراگماتیست؟