مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 9 اسفند 1400 ساعت 16:372022-02-28اجتماعي

از کشف راز سدهای هخامنشی تا تخریب 32 گور تاریخی در مازندران


همزمان با کنگره سالانه باستان شناسی ایران، کاوش ها و مهمترین کشف های باستان شناسی مرور شد که دستیابی به مهندسی ساخت سد در دوران هخامنشی، از جمله جدیدترین یافته های یک سال گذشته بوده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، حمیدرضا کرمی ـ دانشجوی دکتری باستان شناسی دانشگاه بوعلی سینا و کارشناس پایگاه میراث جهانی پاسارگاد ـ در نشست علمی نوزدهمین کنگره باستان شناسی، گفت: کاوش باستان شناسی بند هخامنشی دیدگان (بستان خانی) بخش مشهد مرغاب که نمونه ای بی همتا از سازه های معماری دوران هخامنشی به شمار می آید با هدف شناسایی و مطالعه بخش های گوناگون این سد ازجمله ساختارهای معماری سنگی آن انجام شد.

وی افزود: شناخت و مطالعه هسته و پوسته سد دیدگان به منظور تهیه نقشه و چگونگی طراحی و ساخت سد و ساختارهای وابسته به آن، که در چند مرحله توسط سودجویان آسیب زیادی دیده بود، و در عین حال سامان دهی و مرمت آن از دیگر اهداف اصلی کاوش این بند هخامنشی بود.

کرمی بیان کرد: کاوش باستان شناسی سد دیگان داده های ارزشمندی در پیوند با مهندسی ساخت سد و مدیریت منابع آب دوران هخامنشی در اختیار ما قرار داد.

وی افزود: هرچند بخش زیادی از این اثر ارزشمند به دلیل سیلاب و دستبردهای انسانی ویران شده است، اما توانستیم شناخت و دانش


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

از کشف راز سدهای هخامنشی تا تخریب 32 گور تاریخی در مازندران

از کشف راز سدهای هخامنشی تا تخریب 32 گور تاریخی در مازندران