مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 9 اسفند 1400 ساعت 00:022022-02-27بين الملل

قاجارها فکر می کردند آمریکا زیرِ زمین است/ «حاجی واشنگتن» کی بود؟


«حسینقلی خان صدرالسلطنه» معروف به «حاجی واشنگتن» نخستین فرستاده ایران قاجاری به آمریکا بود؛ خودش و هیچ کسی هم نمی دانست کجا دارد می رود و خیلی ها گمان می کردند آمریکا کشوری در زیر زمین است! - گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: حسینقلی خان پسر میرزا آقا خان نوری بود که در قتل امیرکبیر مشارکت داشت و پس از او صدراعظم ایران شد و کلا آدم بدنامی است در تاریخ.

خود حسینقلی خان هم گویا چندان خوشنام نبود، ولی در سال 1267 شمسی قرعه فال به نام او خورده بود که نخستین سفیر ایران در آمریکا شود و چون تازه مکه هم رفته بود از آن زمان میان مردم به حاجی واشنگتن مشهور شد.

به گواهی تاریخ در میان درباریان و رجال قاجاری کسی نبود که چنین مقام و مأموریتی را دوست داشته باشد چون کسی نمی دانست آمریکا واقعا کجاست، ولی همه می دانستند سفر به آنجا خطرهای فراوان دارد و رجال قاجاری بیشتر دوست داشتند در کشورهای اروپایی سفیر باشند و سفر فرنگ بروند مثل شاه قاجار.

بدتر اینکه ایرانی ها از آمریکا نامی و نشانی و کالایی و آدمی ندیده بودند و با اینکه به آن ینگی دنیا (به ترکی عثمانی یعنی دنیای جدید) یا ینگه دنیا می گفتند اما اصلا شک داشتند که آمریکا واقعا یک کشور روی زمین باشد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

قاجارها فکر می کردند آمریکا زیرِ زمین است/ «حاجی واشنگتن» کی بود؟

قاجارها فکر می کردند آمریکا زیرِ زمین است/ «حاجی واشنگتن» کی بود؟