مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 7 اسفند 1400 ساعت 12:072022-02-26اقتصادي

حذف رانت مالیاتی نیمه خام فروش ها در لایحه گامی جهت جهشِ متوازن صنعت پتروشیمی


رانت معافیت مالیاتی به پتروشیمی های نیمه خام فروش که تولیدکننده محصولات کم ارزش تری مثل متانول و اوره هستند موجب توسعه نامتوازن در صنعت پتروشیمی ایران شده است که با تصمیم مجلس در لایحه بودجه 1401 حذف شد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در همه کشورهای پیشرفته، دولت ها برای شکل گیری یک صنعت، در ابتدای کار با اعطای رانت و مشوق های مختلف، زمینه حضور سرمایه گذاران به آن صنعت را فراهم می ‎کنند، پس از شکل گیری و رشد آن صنعت و رسیدن به دوران بلوغ، دولت ها این رانت و امتیاز ویژه را در یک سیر تدریجی حذف کرده و آن را به زنجیره بعدی اختصاص می دهند.

در این فرآیند، سرمایه گذاران به تدریج از ابتدای زنجیره به سمت تکمیل و توسعه زنجیره های بعدی حرکت می کنند و ارزش افزوده بیشتری را ایجاد می کنند.

اما در صنعت پتروشیمی ایران این فرآیند به صورت ناقص انجام شده است، بدین معنا که دولت با اعطای رانت قیمت خوراک و سوخت و معافیت های مالیاتی زمینه شکل گیری، رشد و بلوغ پتروشیمی های خوراک گازی (متانول، اوره و پلی اتیلن) در ابتدای زنجیره ارزش را فراهم کرده است، اما برخلاف سایر کشورها این امتیاز ویژه با وجود بلوغ این صنعت همچنان بدون هیچ توجیهی باقی مانده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

حذف رانت مالیاتی نیمه خام فروش ها در لایحه گامی جهت جهشِ متوازن صنعت پتروشیمی

حذف رانت مالیاتی نیمه خام فروش ها در لایحه گامی جهت جهشِ متوازن صنعت پتروشیمی