مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 7 اسفند 1400 ساعت 10:472022-02-26اقتصادي

سن گندم بلای جان دیم زارهای زنجان


دانشیار مهندسی کشاورزی شاخه گیاه پزشکی دانشگاه زنجان گفت: سن غلات از مهم ترین آفات گندم و جو است که با تغذیه از گندم و جو در مراحل مختلف رویشی موجب کاهش عملکرد و خسارت کیفی می شود.

- اورنگ کاووسی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: خسارت مربوط به سن معمولی گندم در حال حاضر مسئله گیاه پزشکی ایران بوده و این روند در سال های اخیر تشدید شده است.

وی با اشاره به گزارش سایت قطره و به نقل ازجهادکشاورزی مبنی بر مبارزه با سن گندم در 167 هزار هکتار از مزارع گندم استان زنجان بیان کرد: خسارت سن گندم در دوره رشد و نمو سه مرحله دارد؛ خسارت مربوط به سن های مادر، بعد از پرواز در ارتفاعات کوهستانی و ترک محل های زمستان گذران به طرف مزارع سبز غلات که تغذیه از شیره ساقه، برگ های جوان و سبز گندم صورت می گیرد.

این محقق ادامه داد: سن های مادر، خرطوم خود را به داخل نسوج سبز بوته گندم فرو کرده و از مواد غذایی مخصوصاً پروتیین گلوتن گندم تغذیه می کنند، در این حالت، خوشه ها خشک و رنگ آن سفید می شود، خسارت در این مرحله کم و به جمعیت و تراکم حشره بستگی دارد اما چنانچه تعداد حشره در هر مترمربع مزرعه یک یا بیش از یک عدد باشد، مبارزه شیمیایی ضرورت پیدا می کند.

کاووسی با اشاره به اینکه پیشگیری نکردن موجب جفت گیری سن مادر بعد از حدود دو هفته می شود، تشریح کرد: هر حشره ماده حدود 70 تا 80 تخم در


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سن گندم بلای جان دیم زارهای زنجان

سن گندم بلای جان دیم زارهای زنجان