مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 7 اسفند 1400 ساعت 10:072022-02-26اجتماعي

منطقه فراموش شده یخاب


معدن این بار به جان پناهگاه حیات وحش یخاب افتاده؛ این منطقه محیط زیستی به دور از مرکز استان اصفهان، روزبه روز، مورد کندوکاو معادن قرار می گیرد و این در حالی است که پناهگاه تا پیش از این هم آسایش کافی از هجوم گردشگران و آسیب تورهای آفرود بی تخصص و شکارچیان نداشته است.

- یخاب در شمال استان اصفهان و در منطقه ابوزیدآباد، شهرستان آران و بیدگل واقع شده، این منطقه محیط زیستی از سال 1397 به عنوان پناهگاه حیات وحش با 272 هزار هکتار مساحت به عنوان یکی از مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست ثبت شد.

این پناهگاه با دارا بودن تنوع اقلیمی متنوع از کوهستانی تا دشت و تپه ماهور، زبانزد بوده و ضمن اینکه زیستگاه مناسبی برای پرندگان، خزندگان خاص و جانورانی نظیر گربه سانان، سگ سانان، قوچ و میش، کل و بز و جبیر است، شاهراه ارتباطی و مهاجرتی حیوانات وحشی از استان سمنان به خصوص پارک ملی کویر به استان اصفهان هم به حساب می آید.

باوجود شرایط خاصی که منجر به تبدیل این منطقه به پناهگاه حیات وحش شده، پناهگاه حیات وحش یخاب فاقد پاسگاه محیط بانی است و مساحت 272 هزار هکتاری آن توسط تنها 2 محیط بان مورد مراقبت است.

تاکنون بیش از 10 معدن مجوز فعالیت در این پناهگاه را اخذ کرده اند و این در حالی است که پیش از این هم وجود مستثنیاتی در دل پناهگاه یخاب، ترددهای مشکوک


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

منطقه فراموش شده یخاب

منطقه فراموش شده یخاب