مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 6 اسفند 1400 ساعت 02:172022-02-24فرهنگي

ماجرای بیت های زن ستیز منتسب به «شاهنامه» چیست؟


«زن و اژدها هر دو در خاک به» در هیچ نسخه دست نویس شاهنامه نبوده و ابتدا در نسخه چاپی کلکته و در زمان قاجار وارد شده و به نسخه های دیگر راه یافته است.

- زاگرس زند می گوید: زن و اژدها هر دو در خاک به در هیچ نسخه دست نویس شاهنامه نبوده و ابتدا در نسخه چاپی کلکته و در زمان قاجار وارد شده و به نسخه های دیگر راه یافته است.

احتمالا هم از گرشاسب نامه اسدی طوسی به شاهنامه راه یافته است.

همچنین زنان را ستایی سگان را ستای در هیچ نسخه دست نویس و یا چاپی نیامده، در فرهنگ شفاهی رواج داشته و بعد وارد امثال و حکم دهخدا شده است.

این شاهنامه پژوه و استاد دانشگاه در گفت وگو با ایسنا درباره بیت های زن و اژدها هر دو در خاک به/ جهان پاک از این هر دو ناپاک به و زنان را ستایی سگان را ستای / که یک سگ به از صد زن پارسای و دلیل شهرت این بیت ها می گوید: برخی از بیت ها معروف هستند که سخیف تر و زشت تر هستند و هم برای گوینده، هم برای شنونده و هم برای هر ایرانی توهین آمیز و تحقیرآمیز هستند ولی متأسفانه رواج داشته و دارند و در برخی فرهنگ ها و برخی از چاپ ها و نزد پژوهشگران صاحب نام و صاحب مخاطب به نام فردوسی و شاهنامه آمده و چاپ شده و حتی درباره آن ها نظریه پردازی بی مورد هم شده و مورد استفاده برخی ایران ستیزان و شاهنامه ستیزان قرار گرفته اند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ماجرای بیت های زن ستیز منتسب به «شاهنامه» چیست؟

ماجرای بیت های زن ستیز منتسب به «شاهنامه» چیست؟